MINIPROJECTE

Títol de l'activitat:
•Els egipcis
Descripció
•Agents personals:
oAprenents: alumnes de cicle superior d’una escola rural
oMediador: tutora de l'aula.
•Tecnologia mediadora:
oCerca d’informació en pàgines web
oUtilització de Cmap tools
oUtilització del word
oUtilització del powerpoint
Descripció del problema de pertinença
Després de que durant el primer trimestre els alumnes llegissin “El faraó Totun-nas” i l’autor, Enric Lluch, ens vingués a visitar, els alumnes de cicle superior estan molt interessats en saber més coses sobre aquesta civilització antiga. Se’ls proposa cercar informació a través d’internet.
•Es tracta d'un problema ben estructurat .
•Té un estat inicial ben definit i un objectiu conegut.
•Es donaran un seguit de regles per tal de que els i les alumnes no es perdin buscant la informació per internet.
•Complexitat: mitjana
•Tipus: Pel que fa a la tipologia del problema, s’entén que és un problema que usa regles, ja que l’activitat d’aprenentatge consisteix en un procés procedimental amb unes normes establertes.
Forma de plantejament del problema als aprenents
Després de la lectura del llibre i de la visita de l’autor, van sorgir moltes qüestions sobre Egipte: com s’ho feien per fer les piràmides? Quants anys tardaven en fer-ne una? S’utilitza la momificació avui en dia? Com es fa la momificació?Es veritat que els egipcis només bevien cervesa? Per respondre a aquestes preguntes se’ls anima a fer un projecte tots junts sobre els egipcis cercant informació a internet.
Context de l'activitat
•Aula ordinària i aula d’informàtica on es realitzaran les activitats per parelles utilitzant un ordinador.
•L’activitat està pensada per un trimestre.

Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents
•Es tracta d'un grup força reduït que consta de 8 alumnes.
•Tenen 11 i 12 anys.
•Els agrada molt tot el relacionat amb l’informàtica. A casa tots tenen ordinador i saben utilitzar el cercador google.
•Els costa mantenir l’atenció i es cansen ràpid quan no troben el què busquen.
Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar
oCompetència comunicativa lingüística i audiovisual
oTractament de la informació i competència digital
oCompetència d'aprendre a aprendre
oCompetència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Continguts: Anàlisi del coneixement a aprendre: conceptual, procedimental, actitudinal. Si s’escau, feu la seva representació gràfica
•Conceptuals
oL’alimentació a l’antic Egipte.
oLa indumentària a l’antic Egipte.
oLes piràmides.
oLa momificació.
oCerca amb Google
oEl word, power point i cmap tools
•Procedimentals
oUtilització d’ eines de cerca de Google.
oUtilització del word
oUtilització de power point per fer presentacions.
oUtilització de cmap tools per fer mapes conceptuals
•Actitudinals
oUs adequat de l'ordinador i dels recursos.
oSaber treballar en equip.
oGust per la presentació acurada de la feina.
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions per a l’acció amb breu descripció de la previsió del paper mediador de les TIC
Primera sessió:
•Primer es començarà en gran grup a parlar de les coses que ens interessa conèixer sobre els egipcis i es farà un llistat a la pissarra.
Segona sessió:
•Es distribuirà els temes que han sorgit per parelles. Cada parella farà un esquema per decidir quina informació cercarà sobre el tema que li ha tocat.
•Entre tots valorarem si les decisions que s’han pres en parella són bones. Es prendrà nota de les aportacions que fa cada grup i es confegirà l’esquema final de cada tema.
Tercera i quarta sessió:
•Per parelles començaran a cercar informació. S’insistirà en que la informació que es busca ha de respondre a l’esquema elaborat. Tot allò que es troba es va enganxant en un word.
Cinquena sessió:
•Es fa una sessió pràctica de com s’utilitza el powerpoint.
Sisena i setena sessió:
•Cada parella elaborarà un powerpoint amb el tema que ha treballat.
Vuitena sessió:
• Visualització dels powerpoints.
Novena sessió:
•Per parelles elaboraran un mapa conceptual com a resum de la seva feina.
•Amb els mapes conceptuals fets per parelles se n’elaborarà un de sol que incorpori tota la tasca feta pel grup.
Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura. En què et bases per decidir aquest problema i aquestes tasques? Quina investigació o investigacions empíriques tenim per recolzar aquestes decisions?
L’aprenentatge es basarà en les teories constructivistes o aprenentatge significatiu. L’aprenentatge requereix la participació directa i activa dels alumnes que construeixen el seu coneixement a partir de les pròpies interpretacions del món físic partint de les seves experiències prèvies.
Procediments i criteris d’avaluació
•Avaluació inicial: es tracta de saber el punt de partida a través del diàleg que s’inicia quan es decideix treballar el tema.
•Avaluació continuada: en un full d’observacions la mestra anirà anotant la feina que van fent els alumnes, com se’n surten, les dificultats que van trobant, les reaccions que tenen envers la tasca encomanada i el grup.
•Avaluació final: es valorarà la tasca realitzada per les parelles amb el powerpoint i el mapa de conceptes.
Eines d'avaluació:
•Observacions directes.
•Documents lliurats pels alumnes: powerpoints i mapes conceptuals.
•Qüestionari individual per valorar la tasca feta.