PAC 1.3 Informe de síntesi

La realització d’aquesta activitat m’ha ajudat a clarificar i a descobrir algunes relacions i conceptes que fins ara, tot i que ja n’havia sentit a parlar, no tenia massa clars.
Primerament, a partir de l’article d’en Domènech i Tirado vaig descobrir la complexa relació entre ciència, tecnologia i societat, la manera com depèn una de les altres, de tal forma que els canvis en una afecten a les altres. La noció de teixit sense costures porta a considerar aquests tres termes com una sola totalitat que requereix un tractament holístic. La Psicologia, com a disciplina científica, juga un paper molt important, ja que fa una reflexió sobre el que implica conèixer i produir coneixement des de la relació que s’estableix entre aquests tres elements: ciència, tecnologia i societat.
He vist també com la perspectiva determinista de la tecnologia deixa de banda aspectes que s’ha de tenir en compte (a mi em va tocar defensar el sociodeterminisme), doncs, com ja he dit no es acceptable la independència de la tecnologia en la societat. Aquesta relació també ha tingut una forta influència en el camp de la tecnologia educativa i el seu camp d’actuació. Cal tenir molt present, també, les diferents aportacions que ha rebut la tecnologia educativa al llarg de la història que han ajudat a ampliar i enriquir aquest concepte, al mateix temps que impactaven en el seu camp d’actuació que són les TIC. No cal dir que avui en dia aquestes s’han convertit en una eina bàsica d’ensenyament- aprenentatge. Tal com vaig dir en el debat, és important que les TIC es converteixin en un aprenentatge transversal a totes les àrees i que al mateix temps s’ha de garantir que tota la comunitat educativa assoleixi el domini de les habilitats i els recursos tecnològics bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments informacionals vinculats a les TIC. Però a més, l’ús generalitzat de les tecnologies de la informació i comunicació ha portat canvis que afecten no només a l’àmbit educatiu, sinó que també afecta a altres àmbits de l’activitat humana. Per això és important revisar moltes coses que fins ara ens eren vàlides. Per exemple, en el camp educatiu cal revisar les institucions educatives i la seva raó de ser, la forma d’ensenyar, les infraestructures, l’estructura organitzativa dels centres... en definitiva cal una reflexió profunda del què suposa la introducció de les TIC en la societat.