INFORME
El pensament argumentatiu és una forma de raonament que les persones utilitzem per justificar accions o eleccions, extreure conclusions i resoldre problemes, entre d’altres coses. Per tant és una habilitat cognitiva essencial de l’individu tot i que la majoria de persones no són gaire expertes en la construcció d’arguments.
Les activitats que he anat realitzant fins ara m’han ajudat a utilitzar millor l’argumentació. Ja en la primera pac, el fet de atacar les argumentacions dels companys i justificar les meves premisses sobre el tema que m’havia tocat defensar em va fer adonar que no era gens fàcil mantenir una postura estàtica, immutable sobre el tema. Quan les persones interaccionem i compartim coneixements, si realment volem que aquest coneixement sigui constructiu, hem de ser crítics, no només amb els altres sinó amb nosaltres mateixos. L’acceptació de que la realitat no és una i que d’un mateix tema hi pot haver diferents punts de vista ens dóna una visió del món més àmplia i més rica.
En aquesta mini Pac que estic realitzant, amb una mica més de coneixements sobre el tema de l’argumentació i força domini de l’eina del CMap Tool, he pogut constatar com el coneixement compartit amb els companys i companyes del fil de conversa “transversalitat” a partir del model de Toulmin ha millorat i enriquit el primer mapa que vaig fer.
Sobre el paper del moderador en el fil de conversa aquest ha estat bàsicament el d’iniciador del debat, marcant el tema i les pautes. No va fer cap altra intervenció,donat que, segurament, el desenvolupament del debat transcorria de forma satisfactòria i no va caldre reorientar o reconduir el debat perquè s’estava desviant del tema.
Respecte de la funcionalitat del campus, tot i que en el fil de conversa de “transversalitat” les boles de color ni les notes post-it no van ser utilitzades, en altres si que vaig observar que n’hi havia i, tot i que no hi participava, em van cridar l’atenció i vaig anant-los buscant i llegint les intervencions, cosa que va resultar molt enriquidor. En quan els a-maps considero que ha estat una eina molt útil per estructurar els coneixements a més de divertida i diferent del que fins ara coneixia. A l’hora d’unir el meu mapa amb els d’altres companys, el fet de que tot utilitzéssim una mateixa estructuració, m’ha facilitat força la feina. Sobre el debat en línia, malgrat que es fa de forma asincrònica i utilitzant la llengua escrita, no ha suposat cap problema per a la discussió. Potser es perd naturalitat i es mesura més el que es diu i com es diu però també et permet preparar millor la teva intervenció, llegir atentament el què han dit els altres i rebatre les seves tesis amb arguments més sòlids.
Si comparem l’entorn de discussió emprat en les activitats realitzades amb els de CSCA aquests últims són més estructurats donat que estan pensats per ser utilitzats per a joves que s’inicien en l’argumentació o no en són gaire experts. En aquest cas hi ha un control més estricte del professor que fins i tot pot arribar a determinar l’estructura de la discussió per tal d’arribar a satisfer les necessitats de l’activitat concreta.
CONCLUSIONS
En definitiva, la utilització d’aquest tipus d’entorn de discussió m’ha ajudat primerament, a construir arguments sòlids, que com he dit al començament, és una habilitat cognitiva bàsica i necessària en la vida diària i en segon lloc m’ha fet adonar de la importància que té per a l’aprenentatge significatiu la construcció de coneixements de forma compartida.